PENGENALAN TENTANG TOR PROXY

Hai...kali ini aku nak cerita sikit pasal Tor Proxy,mesti ada kan yang pernah guna benda ni.Tapi takpe aku cerita juga untuk yang belum tahu lagi.Pada fahaman aku Tor Proxy ni adalah sebuah client untuk menukar ip kita kepada random ip dalam tempoh masa tertentu.Apabila menggunakan Tor Proxy ip kita selalu bertukar dalam tempoh tertentu secara random.Kesimpulannya ia berfungsi untuk menjaga dan melindungi privasy dan keselamatan kita ketika di internet kerana ip kita sentiasa di lindungi.


Jom baca penerangan dari official site Tor Proxy yang aku dah translate ke Bahasa Malaysia guna google translate untuk kefahaman bersama.


" Tor adalah satu rangkaian terowong maya yang membolehkan orang ramai dan kumpulan untuk meningkatkan privasi dan keselamatan mereka di Internet. Ia juga membolehkan pemaju perisian untuk mencipta alat komunikasi baru dengan ciri-ciri privasi yang terbina dalam. Tor menyediakan asas untuk pelbagai aplikasi yang membolehkan organisasi dan individu untuk berkongsi maklumat melalui rangkaian awam tanpa menjejaskan privasi mereka.

Individu menggunakan Tor untuk menyimpan laman web daripada menjejaki mereka dan ahli keluarga mereka, atau untuk menyambung kepada laman berita, perkhidmatan mesej segera, atau halaman yang disekat oleh penyedia internet tempatan mereka. 

Wartawan menggunakan Tor untuk berkomunikasi dengan lebih selamat dengan pemberi maklumat dan pembangkang. Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menggunakan Tor untuk membenarkan pekerja mereka untuk menyambung ke laman web rumah mereka semasa mereka berada di negara asing, tanpa memberitahu semua orang yang berdekatan bahawa mereka sedang bekerja dengan organisasi itu.


Kumpulan-kumpulan seperti Indymedia mengesyorkan Tor untuk melindungi privasi dan keselamatan online ahli-ahli mereka. Kumpulan aktivis seperti Yayasan Frontier Elektronik (EFF) mengesyorkan Tor sebagai satu mekanisme untuk mengekalkan kebebasan awam dalam talian. Perbadanan menggunakan Tor sebagai cara yang selamat untuk menjalankan analisis persaingan, dan untuk melindungi corak perolehan sensitif dari eavesdroppers. Mereka juga menggunakannya untuk menggantikan VPN tradisional, yang mendedahkan jumlah yang tepat dan masa komunikasi. Lokasi manakah telah pekerja lewat? Yang lokasi telah pekerja berunding laman memburu kerja? Bahagian penyelidikan berkomunikasi dengan peguam paten syarikat?

Cawangan Tentera Laut AS menggunakan Tor untuk perhimpunan perisikan sumber terbuka, dan salah satu pasukan digunakan Tor manakala dikerahkan di Timur Tengah baru-baru ini. Penguatkuasaan undang-undang menggunakan Tor untuk melawat atau surveilling laman web tanpa meninggalkan alamat IP kerajaan dalam log web mereka, dan untuk keselamatan semasa operasi menyengat.

Pelbagai orang yang menggunakan Tor adalah sebenarnya sebahagian daripada apa yang membuat ia selamat. Tor menyembunyikan anda di kalangan pengguna-pengguna lain dalam rangkaian. "

Sekarang dah faham apa itu Tor.Tunggu post seterusnya untuk Tutorial guna kat window dan Linux.....That all for today. . . . .


5 comments :

Anonymous said...

Hellо to all, how is the whole thing, I thіnk еѵery
one is getting more frοm thіѕ web site,
and youг viеws arе pleаsant for new viеweгs.


Herе is mу blog; meuble salle de bain

Anonymous said...

You are so awesome! I do not suppose I've read through a single thing like this before. So great to find another person with genuine thoughts on this subject matter. Seriously.. thanks for starting this up. This site is one thing that is needed on the web, someone with a bit of originality!

Review my web blog :: voyance Gratuite

Anonymous said...

Heya i am for the first time here. I found this board and I find
It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give
something back and help others like you aided me.



Here is my page: Roland Garros

Anonymous said...

I'm more than happy to discover this website. I wanted to thank you for ones time just for this wonderful read!! I definitely enjoyed every part of it and i also have you book-marked to check out new things in your site.

my page; maquillage pas cher

Anonymous said...

Normally I do not read post on blogs, but I would like
to say that this write-up very compelled me to take a look at and
do so! Your writing taste has been amazed me.
Thanks, quite nice post.

My web blog: voyance gratuite ()

Post a Comment