TIPS MENJEJAKI KELKATU UNTUK UMPAN

Salam kepada yang telah berkunjung ke entri kali ini,sejak aku bercuti,rajin betul aku turun memancing.Kalau tak area kampung,Kat Tasik Kenyir ler tempatnya.Malam kemarin entah macam mana ada lah kelkatu keluar,tapi aku tak sempat nak kutip.Bangun pagi je tengok sayap bersepah,time aku tido dia keluar agaknya.So,aku teringatlah cara yang pernah aku praktikkan sebelum ni.Untuk pengetahuan semua,mengikut pengalaman aku,anda belum terlambat kalau bangun pagi je sayap kelkatu dah bersepah.Masih ada razeki untuk anda.Caranya mudah je.,cuba alihkan apa-apa objek kat tempat sayap-sayap kelkatu tu bersepah contohnya macam batu-bata,kayu atau ape-ape yang memungkinkan untuk sesuatu hidupan bersembunyi.Hasilnya memang ada banyak kelkatu yang tidak bersayap tengah duk korek tanah.Ape lagi,kutiplah letak dalam plastik.Bagi memastikan kelkatu hidup segar dan tahan lebih lama,pastikan plastik terdapat rongga udara,cucuklah dengan jarum untuk bagi dia bernafas.Supaya nanti bila sangkut kat mata kail,kaki dia bergerak boleh menarik perhatian ikan.

KELKATU TANPA SAYAP
Biasanya,ikan yang suke makan kelkatu adalah ikan yang menghuni sungai seperti kaloi,lampan,peras,sia,sebarau,tengas dan baung.Kalau ikan paya memang merupakan febret kepada ikan puyu.Selamat mencubalah ye. . .